Wysyłka 48h

14 dni na zwrot

Gwarancja na towar

Ubezpieczenie przesyłki

Ta strona używa COOKIES. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie COOKIES zgodnie z preferencjami przeglądarki. Więcej informacji w polityce COOKIES. ZAMKNIJ I NIE POKAZUJ WIʘCEJ

Pomoc

Podstawowe oznaczenia na oponach

Każde opony do pojazdów mechanicznych posiadają pewne oznaczenia, które wskazują na ich rozmiar, indeks nośności i prędkości.

Rozmiar opon

Rozmiar opony znajduje się na jej bocznej części. Jest to ciąg znaków, wyglądający w następujący sposób: 195/65R15 91V. Pierwsza wartość oznacza szerokość bieżnika i wyrażona jest w milimetrach. Druga z wartości (65) jest stosunkiem wysokości boku opony do szerokości bieżnika i wyraża się ją w procentach. Oznaczenie R15 informuje nas o średnicy opony wyrażonej w calach, zaś 91 V to indeks nośności o wartości 91 i indeks prędkości klasy V.

Indeks prędkości określa maksymalną, dopuszczalną prędkość dla każdej opony. Oznaczony jest jako klasy z przypisaną wartością prędkości: Q – do 160 km/h, R – do 170 km/h, S- do 180 km/h, T – do 190 km/h, H – do 210 km/h, V – do 240 km/h, W – do 270 km/h i Y – do 300 km/h

Z kolei, indeks nośności to maksymalne dopuszczalne obciążenie jednej opony przy maksymalnej, dopuszczalnej dla danej opony prędkości. Przykładowo, indeks 80 oznacza nośność 437 kg, zaś indeks 91 podany w przykładzie, daje nośność 600 kg, tj. obciążenie na jedną oponę nie może być wyższe niż 600 kg. Mnożąc wartość nośności przez ilość opon w pojeździe powinniśmy uzyskać wartość nieznacznie przekraczającą dopuszczalną masę całkowitą samochodu z pełnym obciążeniem

Informacje dotyczące rozmiaru opon do samochodów, jak również odnoszące się do ewentualnych zamienników, można odczytać z wlepki umieszczonej na słupku przy drzwiach kierowcy, w schowku czy też na klapce wlewu do paliwa. Powinny być one także oznaczone w instrukcji pojazdu.

Data produkcji opony (kod DOT)

W oznaczeniach opon znajdziemy również numer DOT, czyli datę produkcji opony. Informacja o wieku opony znajduje się także na jej bocznej części. Jest to ciąg 7 lub 12 znaków zaczynający się od liter DOT. Cztery ostatnie cyfry kodu zawierają informację o dacie produkcji opony. Jeśli jest to np. 0112 to dwie pierwsze cyfry określają tydzień produkcji, a  dwie ostatnie – rok produkcji. Oznacza to, że oponę wyprodukowano w 1 tygodniu 2012 roku.

Oznaczenia eksploatacyjne

Na oponach znajdują się także tzw. oznaczenia eksploatacyjne. Na oponach całorocznych znajdziemy oznaczenie M+S, oznaczające „Mud and Snow”, czyli błoto i śnieg. Oznaczenie Max Inflation jest graniczną wartością ciśnienia dla danej opony, zaś symbol TWI to wskaźnik zużycia opony. Oznacza on granicę dopuszczalnego zużycia rzeźby bieżnika. Jeśli zużyje się on do poziomu wskaźnika TWI, będzie to równoznaczne z osiągnięciem przez oponę ustawowo wymagalnej głębokości minimalnej 1,6 mm. W takim przypadku oponę należy wymienić na nową. Ostatnie z oznaczeń eksploatacyjnych – ECE, e, E to skrót od Economic Commision of Europe i oznacza on, że opona została dopuszczona do użytkowania na terenie Unii Europejskiej.

Opony wzmocnione

Na niektórych oponach znajdują się oznaczenia opon wzmacniających: XL – czyli Extra Load, określające oponę o większej ładowności, wyższym indeksie nośności niż nośność opony standardowej w danym rozmiarze; RF – czyli Reinforces, opisuje oponę wzmocnioną o podwyższonej nośności; istnieją jeszcze oznaczenia EXL, RFD, REF czy też REINF.

Sposób montażu

Możemy w oponach spotkać się z oznaczeniami sposobu montażu. Oznaczenie rotation, mające kształt strzałki, nanoszone jest na opony kierunkowe i wskazuje kierunek toczenia. Oznaczenia outside i inside nanoszone jest na opony symetryczne i oznaczają sposób montażu opony (bok zewnętrzny i wewnętrzny).

Oznaczenia ochraniaczy felg

Na rynku dostępne są opony zimowe, które mają rant ochronny felgi, czyli tzw. ochraniacze felg. Rant ma za zadanie ochronić krawędź felgi przed uszkodzeniami mechanicznymi. Istnieją przeróżne oznaczenia rantów, które stosują producenci opon. Najczęściej występują oznaczenia MFS, RFP i FP – ochraniacze felgi oraz oznaczenie FR – pierścień ochraniający obręcz.

Niesatysfakcjonująca odpowiedź? Napisz do nas.

Nasze marki

Oponyletnie

Oponyzimowe

Oponycałoroczne

© Copyright 2019 by aleopony.pl. All rights reserved.